lördag 9 april 2016

Lördagstips

Den här lördagen började jag med en stor skål alprokvarg med ekologiska jordgubbar och agavesirap som pepp inför det som komma skulle.

Idag har jag och tiotusen andra personer som hoppas komma in på en universitets eller högskoleutbildning till hösten skrivit högskoleprovet. Jag har skrivit det tre gånger tidigare, senast 2009, och det var rätt mycket som hade ändrats.
De har lagt till två nya matteprov, och strukturerat om innehållet så att man skriver två verbala prov med engelsk och svensk läs- och ordförståelse, och två kvantitativa prov med fyra olika typer av matematiska problem. Däremot har de kvar ett femte prov som är ett utprövningsprov över nya provfrågor, ett prov som man inte vet vilket det är på förhand, och som heller inte räknas in i den slutgiltiga poängen. Vilket, kan kännas lite, surt.
Förhoppningsvis gick det bra, men resultatet får vi veta först andra veckan i maj.

I övrigt har jag hängt upp nya 70-tals gardiner i vardagsrummet och spunnit garn till tonerna av Phil Ochs samtidigt som Markus ritar på en satirteckning vars innehåll jag lovat att inte avslöja, men fint blir det.

Idag är 40-årsdagen av Phil Ochs död, Phil Ochs var en fantastiskt begåvad politisk singer songwriter och aktivist, som tyvärr dog alltför tidigt. På väggen i vårt vardagsrum hänger ett foto på honom tillsammans med Bob Dylan, även om den senare är den man oftast kommer att tänka på när det gäller amerikanska protestsångare under 1960-talet så är många av Phil Ochs låtar ytterst aktuella än idag. Två av mina favoriter är Santo Domingo och The Men Behind The Guns:


Dagens musiktips till alla som gillar politisk musik, till alla som gillar någon annan form av musik, och till alla där ute som egentligen inte gillar musik. Lyssna, bara gör't.

2 kommentarer:

  1. Jag hoppas också att det gick bra för dig på provet :) Känns ändå som att du laddade på bästa sätt med en så smarrig frukost!

    atilio.metromode.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förhoppningsvis hjälpte frukosten, men det är lite segt att behöva vänta ända till maj för att få veta hur det gick på provet :/

      Radera