Visar inlägg med etikett studier. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett studier. Visa alla inlägg

tisdag 18 april 2017

En påskvecka senare

(En gif på katterna, enbart för att de är så förbaskat söta!)
Jag har haft fullt upp i skolan den senaste veckan då jag har haft växthusjour. Detta fantastiska koncept innebär att jag och en av mina kursare har haft ansvaret för sådder och uppskolade plantor. Att se till att de inte torkar ut, inte blir lusangripna etc. Det har varit kul, men tärande.

När jag inte har sett efter våra växthus har jag stickat på ett par sockar efter mönstret Fine and Dandy socks. Jag har repat upp ett flertal gånger, men har nu precis stickat klart hälen på socka ett, så nu tänker jag inte repa upp något mer (peppar, peppar). Jag har känt det som att jag har tappat min stickningsmojo det senaste, jag stickar men repar upp ca allt jag gör. Det hade varit trevligt om jag gjorde klart någonting för ovanlighetens skull.

Till mitt stickande har jag tittat på The Untold History of the United States som på UR har fått den något missvisande titeln USA enligt Oliver Stone. Väldigt intressant serie som går igenom landets historia från andra världskriget och fram till idag genom att fokusera på de olika presidenterna och den politik de förde.

Jag har också tittat på That Sugar Film eller Sockerfilmen som den kort och gott kallas på SVT. Filmen följer en australiensisk man som efter att ha ätit i stort sett sockerfritt börjar äta vanlig "hälsosam" mat igen. Hans mål är att äta den genomsnittliga mängden socker per dag för hans socialgrupp (vit man i 30-årsåldern: 40 tsk socker/dag) utan att äta choklad, godis, glass etc.
För mig som ändå är sötsugen större delen av tiden blev filmen lite av en ögonöppnare och en nyfunnen inspiration i att försöka äta hälsosammare. Jag har både diabetes typ 2 och tarmcancer nära i min släkt och jag vill liksom inte drabbas av dem. Att äta hälsosammare (och regelbundet) samt motionera mera är mål som jag har men som jag ständigt åsidosätter, de blir jämt nedprioriterade framför andra saker jag vill göra. Och det är så himla, himla dumt, av mig, i min situation. Jag vet att jag mår bättre om jag sover mellan kl.23-06, och jag vet att jag mår bättre om jag gör yoga på daglig basis, och jag vet att jag behöver äta regelbundet för att undvika migrän.

För min del bottnar många av mina tankar kring ett hälsosammare liv runt viljan att skingra den hjärndimma jag befunnit mig i under stora delar av de senaste sju åren. Det känns som att jag stretar på i riktigt trögflytande sirap ibland, och jag vill inte må så här längre. En förändring behövs, och jag jobbar på den, även om jag ibland (alltför ofta) tappar både motivationen och hoppet om att jag ska hitta tillbaka till hur jag mådde innan jag började må så himla dåligt.

torsdag 30 mars 2017

Livet under blogguppehållet

Jag råkade visst ta ett ovanligt långt blogguppehåll, tursamt nog är vi två som skriver den här bloggen. Alltid bra när en av oss kan hålla ställningarna när den andra har nån slags uppehåll.

Sedan jag skrev sist har februari hunnit övergå i mars, och snart i april. Ljuset och värmen har börjat återvända, och vi har påbörjat vår första odlingskurs av tre. Jag spenderar majoriteten av mina dagar med att hänga i växthus, så små frön och njuta av förmiddagskaffe i solen på trädgårdsmästeriets läsida. Vi håller också på att lära oss beskärning, vilket är lite trixigt men samtidigt så himla roligt!

Vi är några studenter som har fått arrendera lite mark av kommunen, mark som ska bli ett kolonilottsområde. I helgen tog vi de första spadtagen, och vi blev klara med grävandet av odlingsbäddarna och gångarna runt omkring. Till sommaren kommer det förhoppningsvis bli till ett litet grönt paradis.
Jag har sambeställt fröer med en kursare, och snart är det dags att förkultivera dem! Nu har de dock ännu inte anlänt, och jag är lite, lite stressad över tomatsådd osv. Jag ska också måla upp en skiftesplan för min odlingslott, och köpa sättpotatis. Behöver jag ens nämna att jag är exalterad?

söndag 11 december 2016

Tredje advent och tankar kring livet

Den här helgen har likt så många andra helger gått så himla fort, och som vanligt så vet jag knappt vad jag har spenderat mina 48 lediga timmar med.
Jag vet att jag har stickat färdigt min svägerskas julklapp igår, och idag har jag bakat mjuk pepparkaka och lussebullar med mandelmassa i. Men i övrigt? Jag har inte gjort de skissövningar vi har haft i skolan den här veckan som jag hade tänkt. Jag har inte suttit och titta på resterande avsnitt av John Bergers 'Ways of seeing' som känns som ett lägligt seriesällskap under den färg och form kurs som vi läser just nu.
Tiden snurrar på så himla fort och ibland känns det som att jag mest sitter av den framför otaliga sci-fi serier och youtube podcasts. Men jag stickar i alla fall, det gör jag nästan alltid.
Jag har återupptäckt Wildas blogg REAKTIONISTA som jag brukar ramla in på då och då. Den här helgen är det framförallt hennes inlägg kring att skapa meningsfulla mål som har skapat avtryck i mig och har fått mig att börja fundera kring vem jag vill vara, och vart jag vill vara och röra mig genom livet.
De senaste veckorna har varit fulla av krisartade klassråd, dels då vår utbildning till viss del saknar lärare och ett tydligt fokus på trädgård, som ju är det vi ska studera, och dels då vi har personer i vår klass som inte mår bra i sin nuvarande livssituation.
Det är tungt, och jag har känt mig lite vilsen. Det är ju trädgård och odling som jag vill jobba med, men oron för att min utbildning inte ska ge mig de verktyg jag behöver för att klara av detta har varit väldigt påfrestande. Jag hoppas och tror att det kommer bli bättre till våren när vi ska driva upp våra egna plantor från frö, och sköta om trädgårdslanden.
Vara närmre jorden igen.