onsdag 9 mars 2016

På garnfronten en del nytt

För ett par år sedan gick jag en keramikkurs varje fredag, varje vecka hade någon med sig fika, och vid ett tillfälle hade en av kursdeltagarna med sig plommonsylt och kex. Jag hade aldrig ätit plommonsylt tidigare och blev smått överförtjust, nästan som besatt. För varje matbutik jag gick in i granskade jag noggrant sylthyllan i min jakt på plommonsylt. Jag har fortfarande inte hittat en enda butik i Göteborg som säljer plommonsylt. Som tur är så är plommonsylt löjligt enkelt att göra själv.
Till en rätt stor burk plommonsylt gick det åt tio mogna blåröda plommon, ett par teskedar vaniljsocker och ca 3dl syltsocker, jag är osäker på den exakta mängden då jag helt sonika hällde i det som fanns kvar efter mitt senaste syltkok.
Börja med att kärna ur och skala plommon, skär dem sedan i småbitar.
Lägg dem i en kastrull tillsammans med syltsockret och vaniljsockret och låt alltihop koka upp under omrörning. Låt koka ett par minuter tills fruktbitarna har lösts upp. Ta av från värmen och skumma av noggrant. Glöm inte bort att sterilisera syltburken, jag lät min burk stå i ugnen i tio minuter på 100 grader.
Ett smart sätt att ta tillvara på restprodukter som annars bara skulle slängts bort, eller i bästa fall blivit kompost är att färga med dem. I det här fallet använde jag mig av plommonskalen från tio plommon. Garnet hade jag betat med vinäger innan då jag hade läst i en av mina böcker om växtfärgning att det skulle förstärka den röda färgen.
Färgen fick inte riktigt det djup jag hade hoppats på, och blev aningen blaskig så jag hällde upp garnet och det av färgbadet som fick plats i en stor glasburk. För att tillsätta lite extra färg hällde jag i ca 2 matskedar mald gurkmeja.
Efter en vecka i vårt köksfönster var det dags för garnet att komma upp ur sitt bad, jag sköljde ur det och hängde upp det på tork.  Resultatet blev kanske inte riktigt vad jag hade hoppats på, men jag har ändå lärt mig att färgen inte blir bra om jag försöker färga 100 g ljusgrått garn med tio plommonskal.
 Spinningen går det bättre för, och jag har precis spunnit klart den sista halvan av det som ingick i ett prova på paket jag beställde. Det gråa nystanet är mitt första handspunna garn, och det vita nystanet är mitt andra handspunna garn. Det vita är betydligt tunnare och jämnare än det gråa, och min nästa utmaning blir att spinna så jämnt som möjligt, så att jag kan få en så jämn slutprodukt som möjligt.
Bägge mina två första nystan är på ca 50 g vardera, och jag har haft svårt att bestämma mig för vad jag ska göra med dem tills jag såg ett par superfina virkade korgar på Pinterest härom dan där de har använt ett tjockt garn för basen, och ett tunnare för kanterna. Jag tror det kan bli bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar