måndag 9 mars 2015

DIY Deodorant

Hej!

Våren verkar ha kommit till stan idag, och jag drack mitt morgonkaffe ute på balkongen tillsammans med en motsträvig katt och fågelkvitter.
Efter morgonkaffet tog jag itu med dagens skapande; deodorant!

De allra flesta deodoranter som man kan köpa i vanliga livsmedelsbutiker innehåller både aluminium, kemikalier med svåruttalade namn, och miljöfarliga ämnen som Triclosan eller silver. Det kan därför vara en bra idé att antingen byta till en mer miljö- och människovänlig deodorant, eller att göra sin egen.

Att göra sin egen deodorant är förbluffande enkelt, och man behöver egentligen bara tre ingredienser; majsstärkelse, bikarbonat och kokosolja.

Kokosolja är inte samma sak som det silvriga paketet med kokosfett som man använder till ischoklad. Jag använder Kung Markattas ekologiska, kallpressade kokosolja, och det är också den jag använder som hudkräm.

Det hela är väldigt enkelt, och går också väldigt snabbt att blanda ihop.

Du behöver:

En del vardera av

Kokosolja

Bikarbonat

Majsstärkelse

Eventuell eterisk olja, jag använder Eukalyptus som jag tycker ger en bra frisk doft.

Samt en liten burk att förvara deodoranten i, helst en glasburk då plast är dåligt på alla sätt och vis.

Blanda en del vardera av kokosolja, bikarbonat och majsstärkelse i en skål. Tillsätt valfri mängd eterisk olja för doft, jag hade ungefär 10 droppar till 1 msk per ingrediens. För att fylla upp min lilla burk gick det åt tre msk var av varje ingrediens.

Efter att du blandat är det bara att låta deokrämen stelna till sig lite, bor man i ett varmare land kan det vara en bra idé att förvara den i kylen, men min brukar klara sig väldigt bra i badrumsskåpet.

Klart!

1 kommentar:

  1. Fin bild på Chavez!!! Och det är verkligen bästa deon ever.

    SvaraRadera