I höst upptäckte jag John Berger mitt i ett slösurfande. Plötsligt kände jag mig inte slö utan yrvaken och tänkande.
Det började med att jag tittade på Ways of Seeing, en TV-serie som sändes första gången på 70-talet. Ways of Seeing är en kritik mot vårt konsthistoriska arv ur - vad jag skulle kalla - ett feministiskt och marxistiskt perspektiv. Berger öppnar ens ögon för hur traditionella oljemålningar, som idag pryder väggarna på våra museum, objektifierar kvinnor och främst skapades för den manliga blicken. Han visar hur konst handlar om ägande i västerländsk kultur. Samtidigt är serien en hyllning till konsten, som har förmågan att förmedla något unikt - som stillhet och omedelbarhet.
Jag har även läst Bergers roman "King", om människoöden i en kåkstad, och håller just nu på att läsa "Hold Everything Dear". Jag rekommenderar dem varmt.
Men det som har drabbat mig mest av det jag hittills läst/sett/hört av Berger är när han läser sin essä "Fellow Prisoners". En essä för alla oss som inte är nöjda med den värld vi lever i, som ibland känner oss som fångar i ett förtryckande system som skapar lidande, död och hat. En tröst och ett hopp, ett upprop om uppror.
Prisoners have always found ways of communicating with each other,
and in today’s global prison, cyber space can be used against the
interest of those who first installed it. Like this, prisoners inform
themselves about what the world does each day, and they follow
suppressed stories from the past, and so, stand shoulder to shoulder
with the dead. And in doing so they discover little gifts, examples of
courage. A single rose in a kitchen where there is not enough to eat.
Indelible pains. The indefatigability of mothers. Laughter. Mutual aid.
Silence. Ever widening resistance. Willing sacrifice. More laughter.
Yeah, the messages are brief, but they extend in the solitude of their,
that is to say of our, nights.
The final
guideline is not tactical but strategic. Listen. The fact that the
world's tyrants are exterritorial explains the extent of their overseeing
power, but it also indicates a coming weakness. They operate in
cyberspace and they lodge in guarded condominiums, but they have no
knowledge of the surrounding earth. Furthermore, they dismiss such
knowledge as superficial, not profound, because for them only extracted
resources count. They can’t listen to the earth. On the ground they are
blind, and in the local they are lost. For fellow prisoners, the
opposite is true, for cells have walls that touch each other across the
world. Effective acts of sustained resistance will be embedded in the
local near and far. Outback resistance. Listening to the earth. Liberty
is slowly being found, not outside, but in the depths of the prison.
Spännande! Känner att jag måste kolla in hans idéer lite mer när tillfälle ges!
SvaraRaderaEn lite lustig grej; min lärare i färg och form nämnde John Berger lite i förbigående någon vecka efter att jag läst ditt inlägg första gången. Jag försökte sprida Ways of Seeing till resten av klassen men ingen nappade :/
RaderaKul! Men konstigt att ingen nappade. Den senaste tiden nu har det blivit mycket skrivet om honom också eftersom han dog. Jag hoppas hans verk blir lästa och sedda, tycker verkligen att de öppnar tanken.
Radera