söndag 14 februari 2016

Odlingsplaner och kunskapsutbyte

Helgen har i vanlig ordning försvunnit alldeles för fort. Jag har börjat planera årets odlingar, och utöver morötter, rädisor, gurka, chili och sallad har jag även tänkt odla tomater, grönkål och jordgubbar. Efter förra årets halvt misslyckade zucchiniodling så är jag osäker på om det är värt att försöka odla det igen.
Igår var min vän Andrea hemma hos oss och lärde mig att spinna garn i utbyte mot att jag lärde henne att sticka sockar. Jag fick testa att spinna på hennes turkiska slända, och hon tipsade mig också om hur jag enkelt kunde göra min egna slända.
Nu är ullen på bilden redan uppspunnen, och jag har gjort ännu en slända, det var rätt roligt att tänka till lite, och försöka återskapa med vad jag hade hemma. I mitt nästa inlägg tänkte jag visa hur jag har gjort!

2 kommentarer:

  1. Men wow, vad häftigt! Skulle gärna lära mig att spinna jag med :)

    atilio.metromode.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så himla roligt, och betydligt enklare än vad jag först trodde att det skulle vara. Drömmen är egna får från vars ull jag sedan kan spinna garn, växtfärga och sticka med. Hundra procents koll på hela produktionskedjan och noll kemikalier, barnarbete eller dåliga förhållanden för djuren får mitt hjärta att klappa lite extra hårt. Nu är jag ett steg närmre dit :)

      Radera