tisdag 7 juli 2015

Balkongodlandet del 6

Efter vad som känns som en oändligt lång väntan har mina första två tomater börjat rödna, man har nästan kunnat se en markant färgskillnad mellan morgon och kväll. Nu hoppas jag bara att min andra tomatbuske kommer igång den också, och att den inte står för skuggigt.


Squashen går det sämre för, trots att alla plantorna har flyttat ut på balkongen, trots att jag har köpt biobact att göda dem med, och trots att jag har pollinerat mellan de olika blommorna för hand så händer det ingenting. Blommorna blommar en dag, torkar in, och ramlar sedan av, pisstråkigt, får se om jag ger mig på squash nästa år eller ej. Grönkålen har däremot efter en lång dvala börjat skjuta i höjden till min stora glädje, snart dags att göra grönkålschips att mumsa på hoppas jag.


Solrosknoppar, ser verkligen fram emot deras blomning! Och visst borde jag kunna spara på fröna och äta dem? Eller? Borde nog kolla upp detta känner jag.


Mina rädisor har, likt spenaten, bestämt sig för att gå i blom. Så i söndags tog jag tag i saken och sådde ny spenat och nya rädisor. Jag tog också upp mina späda, stagnerade ringblommor och sådde persilja i samma kärl. Förhoppningsvis kommer jag få ny spenat som inte går i blom, och nya rädisor som faktiskt blir rädisknölar och inte bara långa stängler med rosaskiftande blommor i toppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar