tisdag 4 oktober 2016

Septembersockar

En av de få fördelarna med att pendla sex timmar om dagen är att en får mycket tid över till stickning. Och som alla som känner mig vet så kan jag inte sluta sticka, jag behöver stickningen för att hålla mig klar i huvudet, för att stressa ner, och för att sysselsätta händerna så att jag kan fokusera på sakerna runt omkring mig. 
Efter att i september ha stickat klart sommarens andra par sockar så lade jag genast upp till ett par nya. Mönstret heter Vestigial, och finns gratis via Ravelry. Jag stickar dem i min allra första sockblank*, och än så länge är jag supernöjd! Dock är detta också mitt tredje försök. 
Det första försöket fick blå resår, men repades upp då garnet var lockigt*, mitt andra försök hann ända fram till hälen (fast i ett annat garn), jag stickade en fleegle's heel och avskydde passformen.
Efter att ha tvättat min sockblank och sträckt ut garnet så att det blev rakt, och efter att ha kommit fram till att vit resår, häl och tå skulle göra sockan mer rättvisa så är jag äntligen på rätt spår!
Sockarna jag stickade färdigt under min pendling heter Earlybird och är ett gratismönster från ett gammalt nummer av Knitty. Jag stickade mina på stickor 2,5 i ett garn från Wollelfe, och jag är så sjukt galet nöjd! Med allt!

Kammebornia har även i år haft en sockutmaning, där deltagarna själva har fått sätta upp sina mål (typiskt bra grej!). Det mål jag satte upp för mig var att sticka klart pappas raggsockar, och att sticka minst ett par sockar till mig själv, i sockgarn, från stashen. Då både mina Earlybirds och Vestigial är stickade i sockgarn från stashen så känner jag mig nöjd.
De senaste åren har jag enbart stickat mina sockar i rent ullgarn, vilket inte alltid håller så bra i mina kängor, men nu börjar jag bygga upp sockar som lämpar sig för kängorna, och jag har många fler planerade, inte minst fina Längtan till Gotland.

Jag har också stickat klart ett par Roma mittens, och har ett par egendesignade halvvantar på nålarna just nu. Jag tror detta kommer bli en fantastiskt fin höst, i stickningens tecken!

* Sockblank är ett slätstickat stycke, med antingen en eller två trådar som löper tillsammans, oftast handfärgade. När man repar upp något som har varit stickat så krullar sig garnet, och då jag stickade ett strukturmönster så blev vissa av maskorna helt kajko. .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar