torsdag 20 oktober 2016

Dåliga mobilbilder och trädgårdsmästarstudier

I slutet av augusti började jag studera till trädgårdsmästare i Mariestad. Trots att skolan ligger i Mariestad så är den ändå en del av Göteborgs Universitet, och det är alltså en akademisk hantverkarutbildning som jag läser. På skolan finns utöver min utbildning även en utbildning i bygg med inriktning mot mur eller trä, och en utbildning inom landskapsvård. I år är det enbart programmen inom bygg-trä och trädgårdsodling som har startat (de andra två startar vartannat år).

De första tre oktilerna* av höstterminen läser vi två kurser parallellt; en inom trädgårdsodling och en om hantverkarens dokumentationsmetoder som vi läser tillsammans med byggarna.
På den gemensamma kursen har vi haft en gruppuppgift där vi har dokumenterat tillverkningsprocessen av ett tapp och tapphål.
 På bilden ovan håller jag glatt upp min grupps färdiga tapp och tapphål, som passade ihop utan att vi behövde en massa finlir. Jag har ju framförallt sysslat med mjuk slöjd, i högstadiet när vi var tvungna att välja mellan trä- och textilslöjd så valde jag textilslöjd, så även om det var ovant att arbeta med trä i början så har det varit väldigt kul att arbeta i ett för mig ovant material.
Vi har under den här veckan haft praktiska kurselement, bla. en första introduktion till kompost. Vi har slagit gröngödsling med lie, grävt upp och till viss del skördat det allra sista från köksträdgården. Det enda som finns kvar nu är den monstruöst högvuxna kålen. En av fördelarna med att plugga till trädgårdsmästare är att vi har fått ta av det sista växtmaterialet, och jag har nu en fantastiskt färgglad blombukett på mitt köksbord och en kronärtskocka som väntar på tillagning i mitt kylskåp.
En och en halv dags hårt arbete har lett fram till den ståtliga kompostlimpa som syns på bilden ovan. Efter att inte ha arbetat fysiskt sedan sommarsäsongen tog slut i mitten på augusti så har jag varit rätt så trött när jag kommit hem efter skolan.
Varje dag cyklar jag de ca 2-3 kilometrarna från hemmet till skolan som ligger precis invid Tidan, på ena sidan ligger den ordinarie skolbyggnaden, och på andra sidan ligger trädgårdsmästeriet. Bron över Tidan har en fantastisk utsikt över Vänern, men jag har ännu inte lyckats leta mig ner till sjökanten för att utforska. Jag ser fram emot att packa ryggsäcken med kaffetermosen, lite fika, en stickning och min kamera och bege mig ut på en liten utflykt någon helg snart.

* Läsåret är uppdelat i åtta oktiler (eller åttondelar), varav varje termin innehåller fyra oktiler, egentligen rätt logiskt, men låter kanske lite flummigt utanför det akademiska språket? 

2 kommentarer:

  1. Men åh, vilket roligt inlägg! Hoppas att du vill dela med dig ännu mer av den här resan :)

    atilio.metromode.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att höra att du gillar mitt inlägg! :) jag kommer absolut att dela med mig mer av min utbildning, och det vi lär oss under resans gång :)

      Radera