måndag 24 oktober 2016

Oktobers stickskörd

Jag vet inte hur vädret har varit nere i Göteborg och i resten av landet de senaste veckorna, men här uppe i Mariestad har det varit grått, blåsigt, regnigt och lite småkallt. Som tur är så har jag precis stickat klart en ny mössa! Mönstret heter Thrifter Beanie, och finns gratis hos Woolly Wormhead, eller via Ravelry. 
Efter att ha jobbat ute den senaste veckan så har jag börjat inse värdet av en varm gosig mössa som sitter på plats. Den blev färdig nu i helgen och idag testade jag den, och den är helt fantastisk! Under hela cykelturen till och från skolan har den suttit på sin plats, trots regn, vind och kyla så frös jag inte ett enda dugg under vägen, så en ska absolut inte underskatta en bra mössas förmåga att hålla en varm!
Jag hade inget lämpligt garn i rätt tjocklek, så jag stickade den i Filcolana Gotländsk Pelsuld som jag hade över efter vantarna jag stickade i julklapp till min svärmor förra året. Då mitt garn är mycket tunnare än det som mönstret specifierar så fick jag räkna om lite, men som tur är så höll min matte, och mössan passar perfekt!
De sista veckorna innan flytten var jag hemma sjuk, och för att ha något lätt att sysselsätta mina händer med så lade jag upp till ett par Roma Mittens. Vantarna är stickade i Moeke Yarns Elena, växtfärgat med löv från körsbärsträd. Elena är ett rumänskt ekologiskt ullgarn, och när Matilda som har butiken Organic Knitters (som enbart säljer ekologiska garner, så himla bra) tog hem garnet så designade hon det här mönstret. För varje sålt mönster så går halva summan till ett projekt som hjälper romer i Rumänien, därav namnet.
Så himla fint initiativ, och superfint mönster också såklart.
Efter att mina tumvantar var klara vart jag helt förälskad i det mjuka, växtfärgade rumänska ullgarnet. Inspirerad av Matilda så bestämde jag mig för att designa mina egna vantar, med ett par färska tumvantar passade det bra med ett par halvvantar tänkte jag. Så jag stickade mig en provlapp, mätte omkretsen på mina händer, och räknade ut hur många maskor som behövdes.
Jag visste att jag ville ha någon form av flätmönster på ovansidan, och en slätstickad insida, samt en lång tumkil. Allt som allt är jag väldigt nöjd med mina halvvantar som har fått namnet Walnut Wristlets då garnet är växtfärgat med valnötsskal.
Mina senast stickade plagg har alla en väldigt neutral ton i sin färgskala, vilket för mig är väldigt ovanligt då jag annars brukar använda en hel del färger.
Ändå är det jag längtar mest efter att sticka just nu en gosig, lite lagom stor kofta i en neutral färgton. Förhoppningsvis kommer CSN vilja bidra till min försörjning senare i år, och då kan jag äntligen införskaffa garn till mitt koftprojekt, men fram tills dess kan jag bara drömma och planera. Ge mig gärna dina bästa tips på en lagom gosig kofta som en riktigt kan mysa in sig i!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar