torsdag 13 oktober 2016

Årets skörd


Det här inlägget har jag tänkt skriva jättelänge men skjutit upp eftersom jag ville redigera bilderna men nu struntar jag i det och kör på med dassiga mobilbilder. Livet är ju inte alltid Pinterest-vackert ändå. 

Min och Jonatans första ordentliga odlingssäsong började i maj med att vi åkte till hans mammas trädgård och tog med de sju tomatplantor vi hade drivit upp hemma. Vi gjorde i ordning ett litet land vid en husvägg dit massor av sol når. Elin Unnes skriver i The Secret Gardener att det är viktigt att döpa de olika landen men det här fick nog flera olika namn under året: Köksträdgården, Kryddlandet, Lilla landet... Här såddes och planterades också sallad, smultron, gräslök, persilja, sandsenap mm. men det är svårt att minnas allt eftersom allt utom gräslöken, tomaterna och smultronen blev uppätet av sniglar och rådjur. Pälsen som syns på bilden nedan var ett försök att hindra detta men det var nog naivt att tro att det skulle funka.

 
Sen har vi Stora landet! Jäklar vad vi jobbade med att gräva upp det (det var totalt överväxt med kirs och nässlor) och tillföra sand och kalk. Har kanske aldrig varit så trött? Här blev det potatis på halva ytan och på andra halvan sådde vi rödbetor, rädisor, morötter och lök. Bara potatisen och löken överlevde de slemmiga besökarna... Vi täckodlade med tidningspapper och pappers-soppåsar och har på bilden nedan skurit rännor i täckningen där vi sått frön och kupat potatisarna ovanpå pappret. Detta var nog inte idealt, särskilt inte för potatisen, men vi behövde i alla fall typ inte rensa ALLS. Så ja till täckodling men kanske inte för potatis, som ju ändå ska vara naturligt ogräsavskräckande.  


 
Resultatet då?  Jo potatis fick vi! 14 kg! Vilket kändes som jättemycket och vi har fortfarande kvar i kylen. Mycket god var den också, men vet inte riktigt vilken sort det var eftersom vi i panik drog till oss en påse på trädgårdsaffären, "sommarpotatis" stod det nog bara. Dock fick vi bara några få potatisar från varje planta så nästa år ska de nog planteras djupare och kupas bättre.


 
 
Vi fick även lök från stora landet men processen för att odla lök har förvirrat oss lite. Vi köpte sättlök men fick upp lika många som vi hade stoppat ner. Är det meningen att det ska vara så? Har tänkt googla på detta men inte orkat än. Känns ju ganska ineffektivt i alla fall, även om den blev god. Nu i höst har vi satt ner vitlök i lilla landet, där förväntar vi oss att få hela vitlökar för varje klyfta vi satt ner, lite bättre avkastning med andra ord. 


 
Även tomaterna fick vi mycket lön för mödan av, vet inte hur många kg men en hel del. De har vi fortfarande kvar av. Det känns superbra att man kan få så mycket skörd på någon som man ändå har lagt ner relativt lite kraft på, för plantorna har fått stå och växa fritt till en djungel under sommaren. Den här sorten ska tjuvas och det gjorde jag vid några enstaka tillfällen, men inte så mycket och det gick fint ändå. Till nästa år skulle jag ändå vilja testa en annan sort. De här (Gardener's delight) är lite mjöliga i smaken tycker jag.  



Hemma i fönstren har vi haft både chili och physalis och det har blivit succé. Det är så lyxigt att få hemodlad chili för vi använder det rätt mycket. 


 

Till sist kunde vi konstatera att förra årets beskärning av de bägge förbisedda äppelträden har gett utdelning, trots att ett av dem reagerade i chock på uppmärksamheten genom att skjuta ut typ tusen vattenskott. Vi har kunnat skörda en mängd äpplen som blev till gott äppelmos igår och som jag njuter av på pannkakor idag. Odling är bäst, livet är härligt, säsongerna går och hoppet består. Puss!

 

2 kommentarer:

  1. Men alltså, åh! Så himla härligt att se! Kul att det (trots sniglar och rådjur) har gått så bra! Jag är lite nyfiken på hur det har gått med kirsen, har den kommit tillbaka?
    Vi har mängder med äpplen på skolans äppelträd, och fritt fram att plocka, så äppelmos är mina helgplaner! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kirsen kämpar på och är livskraftig ja, men där vi hade täckt marken kom det inte upp så mycket. Nära lilla landet har jag rensat bort kirsen i flera omgångar och upplever att det långsamt gett resultat, men det som verkligen hjälpt är att smultronen tagit över istället.

      Härligt! Jag använde det här receptet: http://receptfavoriter.se/recept/aeppelmos.html Jag tror att min konservering har fungerat men vet inte säkert. Såg på något annat ställe att man kan vända burken uppochner medans den svalnar också.

      Radera