tisdag 19 januari 2016

Sockbonanza!

Det är nånting märkligt betryggande med att sticka sockar, ett av mina allra första stickprojekt var ett par slätstickade sockar i ett av Regia's Kaffe Fassett sockgarn. Detta var innan jag hade lärt mig att sticka räta maskor istället för vridna räta så de ser rätt så konstiga ut, men jag har kvar dem, och använder dem än idag, sju år senare. 

Efter att ha hetsstickat julklappar till min familj så behövde jag ett projekt bara för mig, så jag la upp till ett par Rye socks i mitt gurkmejafärgade garn. Precis som förra vintern vill jag enbart sticka i gult, och helst av allt vill jag byta ut alla gardiner till shiborifärgade senapsgula och lindblomsgröna skira skapelser. Jag längtar, och väntar enträget på solsken och de första spirande bladen, för min del kan vintern gärna ta slut imorgon. 
I julklapp till Markus stickade jag dessa sockar efter Toe up afterthought heel socks mönstret, som precis som Rye socks finns gratis på Ravelry. Jag stickade Markus sockar med magic loop på 2,5 mm rundsticka. Garnet är Crazy Zauberball  i färgen 1660. 
Även pappa fick ett par sockar i julklapp, tyvärr hade han större vader än vad jag tänkt mig, så pjäxsockarna jag stickat fick han inte ens på sig. Längdmässigt var de dock rätt, och jag kommer sticka honom ett par nya sockar med samma längd istället, fast utan pjäxkrage. Man kan inte lyckas varje gång helt enkelt. 

2 kommentarer:

  1. Så fina sockar du stickat! Är verkligen kass på allt som inte bara är rakt fram och sen tillbaka ;) Älskar för övrigt gult, blir så peppad av det :)

    atilio.metromode.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack så mycket! :) Blir också superpeppad av gult, speciellt just nu i februari när vädret ute är så fruktansvärt grått. Min vårlängtan är rätt så extrem för tillfället..

      Radera