onsdag 14 december 2016

Litet julklappstips

Eftersom att jag har väldigt svårt för all den konsumtionshets som omger julen så bestämde jag mig förra året för att tillverka de få julklappar jag skulle ge bort. Tyvärr håller jag inte längre på med keramik, och min drejning blev aldrig speciellt lyckad. Någonting som är betydligt enklare är att måla på färdiga muggar (gärna loppisfyndade).
Jag köpte glas- och porslinspennor på Panduro, och följde helt enkelt instruktionerna. Att komma på motiv vart lite svårt i början, men jag gjorde bl.a. en mugg med fiskbensmönster som min svärfar fick.
Det finns en jättefin mugg med tallar på som jag har suktat efter i evigheter, som jag tror att det är Fine Little Day som har designat. Inspirerad av hennes olika designer gjorde alltså jag också en egen mugg med tallmotiv på som jag är rätt nöjd med.

När en målar på porslin så behöver en se till att ytan är rengjord och torr. Målar en fel så kan en enkelt ta bort felstrecket med vatten då färgen är vattenlöslig innan färgen har härdat. När en väl är nöjd med sitt motiv ska muggen först torka i fyra timmar innan den ställs in i ugnen i 90 minuter från det att temperaturen på 160°C har uppnåtts.
Efter att muggen har kallnat är det bara att slå in den och vara nöjd med sin lite mer personliga julgåva.
Mitt absolut bästa julklappstips, om en nu prompt måste spendera pengar på julgåvor, är att ge något som gynnar fler människor som t.ex. en bybarnmorska, mat till en familj eller stötta en organisation som stödjer kvinnor på flykt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar