tisdag 20 december 2016

Det år som har passerat

Såhär när året närmar sig sitt slut så är det ju väldigt trevligt att kanske utvärdera lite grann, Underbaraclara har en så himla bra årssammanfattning att jag prompt snor hennes lista rakt av:


Gjorde du något 2016 som du aldrig gjort förut? Åkte till Afrika, blev kompis med min menskopp (mer om detta kommer i ett senare separat inlägg pga. älskar min menskopp!), drog ut min ena visdomstand, bodde i en annan stad än Göteborg.
Genomdrev du någon stor förändring? Bytte jobb två gånger, flyttade till Mariestad och började plugga till trädgårdsmästare.
Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? En av mina kursare fick sitt första barn, annars nej tror jag?
Vilket datum från år 2016 kommer du alltid att minnas? Kommer inte på något speciellt datum, är överlag dålig på att minnas specifika datum då olika händelser har skett. Så nej, min kära SO-lärare i åttonde klass, jag minns inte vilket datum det var, eller vad jag gjorde den dagen jag bröt handleden, din teori om att en alltid minns exakt vad som hänt en sådan dag är nu falsifierad.
Dog någon som stod dig nära? Min mosters man.
Vilka länder besökte du? Gambia och Senegal. 
Bästa köpet? Eftersom att jag har levt utan någon formell inkomst sedan studiestarten (får inget studiemedel pga. tidigare oavslutade studier) har jag inte kunnat köpa saker, dock har jag ”indirekt köpt” (läs fått i födelsedagspresent) ett par nya glasögon i rätt styrka och med bättre bågar, så oerhört värt att kunna se min omgivning även när jag inte har haft råd med kontaktlinser.
Gjorde någonting dig riktigt glad? Att kunna säga upp mig från en arbetsplats jag vantrivdes på för att sedan börja på en ny jag älskade. Att jag kom in på trådgårdsmästarutbildningen. Att Markus och katterna (och jag själv då också) har mått bra.
Saknar du något under år 2016 som du vill ha år 2017? Ehum.. Studiemedel? Att gå från en stadig månadslön till cero dinero är mer påfrestande än vad jag kanske velat erkänna för mig själv.
Vad önskar du att du gjort mer? Varit ute i naturen och mer närvarande i nuet. 
Vad önskar du att du gjort mindre? Oroat mig.
Favoritprogram på TV? The Night Of var ohemult bra, Resten av Sverige så himla intressant och viktig, Trädgårdstider har jag precis upptäckt och jag älskar den, så tacksam till den som tipsade mig om den.
Bästa boken du läste i år? Morgon i Jenin av Susan Abulhawa. Läs den! Läs den!
Största musikaliska upptäckten?  Att jag helt har tappat mitt ständiga sökande efter ny spännande musik. Jag har gått från att ständigt sätta ihop nya spellistor och leta efter rätt låtar till att knappt lyssna på musik alls. Det enda tillfället jag har lyssnat har varit när vi trimmade (gräs) på jobbet.
Vad var din största framgång på jobbet 2016? Att jag sa upp mig från ett jag vantrivdes på, avslutade en gammal timanställning och hade mitt första jobb i min blivande bransch.
Största framgång på det privata planet? Att jag vågade bryta upp från invanda hjulspår och söka till min drömutbildning.
Största misstaget? Att jag började jobba på mitt supportjobb vars stress gav mig mängder med migränanfall och en konstant halsbränna som fortfarande kommer tillbaka då och då, flera månader senare.
Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Första halvan ledsnare, andra halvan gladare.
Vad spenderade du mest pengar på? Om vi bortser från livsnödvändigheter som mat och busskort? Garn (vilket i min värld i och för sig är en livsnödvändighet).
Något du önskade dig och fick? Bättre psykiskt mående.
Något du önskade dig och inte fick? Att kunna springa utan att få benhinneinflammation. Kan seriöst inte ens springa till vagnen utan att ha asont i flera dagar därefter. Om någon vet en lösning så tages den tacksamt emot. 
Vad gjorde du på din födelsedag 2016? Fick frukost på sängen då jag hade tagit ledigt från jobbet, tror att jag spenderade resten av dagen med Markus och katterna.
Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Om vi hade löst alla klimatproblem, och om amerikanerna inte hade valt en ny president som anser att klimatproblemen inte existerar, som istället utser Exxon Mobiles VD till utrikesminister och planerar att dra in alla ekonomiska anslag till Nasas klimatforskning.
Vad fick dig att må bra? Att sitta hemma, med en katt i knät, en kopp kaffe på bordet, Markus vid min sida och en stickning i händerna.
Vem saknade du? Alla vänner i Göteborg.
De bästa nya människorna du träffade? Min nya klass, och så klart alla mina fina arbetskamrater från kyrkogården <3
Mest stolt över? Att jag faktiskt vågade säga upp mig, söka och börja på nya jobb, och framförallt börja på en ny utbildning i en för mig helt okänd stad.
Högsta önskan just nu? Att Trump inte blir president. Att världen samlar sig och inser att vi behöver jobba med klimatproblemen nu, inte om tio år. Att kolet får stanna i marken. Att Dakota Access Pipeline inte blir av. Att Sverige slutar utvisa människor till död och fördärv. Att västvärlden slutar utnyttja globala syd. Osv. Osv.
Helt privat, för min egen del, så hoppas jag att CSN beviljar mig studiestöd för nästa termin, de får hemskt gärna ge mig lite retroaktivt för höstterminen också /mvh lever av världens snällaste sambo och föräldrar.

Vad tänker du göra annorlunda nästa år? Förhoppningsvis oroa mig mindre, försöka träna mer yoga, försöka springa, meditera mera, äta bättre och nyttigare mat (jag är en hemskt ohälsosam vegan, jepp, vi finns). Vara gladare och lyckligare. 


2 kommentarer:

  1. Benhinneinflammation är himla jobbigt, Jonatan springer och har haft problem med det. Han hälsar att kompressionsstrumpor och att gå på hälarna en stund när man har sprungit klart hjälper.

    Så söt på nedersta bilden <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det ska jag genast pröva när isgatan utomhus har försvunnit, hälsa Jonatan och tacka :)

      Radera