torsdag 2 april 2015

Recept: Grytbröd

På min lediga tisdag förra veckan passade jag på att baka ett bröd jag länge velat prova, nämligen grytbrödet! Jag har haft receptet uppskrivet i en anteckning på datorn ett tag nu, och när min mamma gav mig sin gamla 70-tals gryta så fick jag den sista ingrediensen.

Dag 1: Blanda följande ingredienser i en bunke, plasta över och låt jäsa i rumstemperatur till nästa morgon.

7dl mjöl (jag använde mig av vetemjöl till bröd ett, och 5dl dinkelmjöl + 2 dl grahamsmjöl till bröd två)

0,5 tsk torrjäst

Ett knippe salt

3,5 dl vatten

Till bröd ett använde jag även 1 dl riven vegansk ost, men man kan smaksätta brödet med lite vad man vill.

Dag 2: Sätt ugnen på 230 grader Celsius.

När ugnen är uppvärmd ställer du in en gryta/ugnsfast form med lock, låt den stå där inne i 30 min. Under tiden brukar jag låta den mycket kletiga degen vila i en väl inmjölad kökshandduk.
När grytan är klar tas den ut, och degen läggs i, sedan får den stå inne i ugnen under lock i ytterligare 30 minuter.
Efter dess ska den stå där ytterligare en stund, men utan lock, ca 10 minuter borde räcka till.
Men då alla ugnar är individuella så kan det vara bra att hålla ett öga på brödet så att det inte bränns vid. Som belöning för den långa jäsningen får du ett snyggt och gott bröd, helt utan knådning.

2 kommentarer:

  1. Brukar också göra bröd på det sättet ibland! Blir så jäkla lyxigt. Använder ett recept härifrån men det verkar vara typ samma: http://rodeo.net/niotillfem/2012/10/rosmarinbrod-med-artmajssoppa/

    SvaraRadera
  2. Åh, men det kan nog stämma att det var därifrån jag fick det. Läste i kommentarerna till inlägget att det är NY Times No-knead bread och att man kan hitta massvis med variationer av det på youtube. Min nya hobby kanske kan bli att baka dem alla? ;)

    SvaraRadera