söndag 6 november 2016

DIY Cat's Nest

Det var dags för Lily att få ett nytt bo så igår pysslade jag ihop ett av filt till henne. Det här är ett roligt och snabbt projekt (om man gör rätt med en gång och inte får göra om som jag gjorde) och jag gillar den rätt minimalistiska looken. Lily verkar också digga det.

Material: 
  • 3 filtplattor (just nu 3 för 2 på Panduro = 78 kr, obs ej sponsrad) och eventuellt restbitar i en annan färg om man vill ha en kant runt öppningen.
  • Nål och tråd. Jag använde en grå lintråd men vad som helst funkar väl. 
  • Sax
  • Linjal
 1: Klipp ut bitarna ur filtplattorna
  • 2 st 30x30 cm
  • 4 st 10x30 cm
  • 2 st 20x30 cm
  • Valfria kantbitar: 2 st 2x20 cm + 2 st 2x10 cm (ej med på bilden)

 2: Sy ihop sidorna

Ta bitarna som är 10x30 cm och sy ihop dem två och två längs långsidan. Jag använde inga fancy stygn utan bara gick på känsla. Då ser det ut som på bilden nedan. Dessa blir väggar tillsammans med 20x30-bitarna.

 3: Sy ihop väggar, golv och tak

Bestäm först vilken sida ingången ska sitta på och klipp hål i den väggen. Storleken på hålet kan variera beroende på hur stor din katt är. Jag klippte först ett 10x10 cm hål men insåg snabbt (se rolig bild nedan) att Lily absolut inte kunde komma in i lådan så fick öka det till 10x20 cm.

Jag la sedan väggarna insida mot insida med golvbiten när jag sydde, det var lättast att komma åt då. Gör likadant med alla fyra sidor och sy sedan sömmar i hörnen. Till sist kan du sätta på taket och sy fast även det. 

4:  Sy på kanten runt ingången

Avslutningsvis la jag till en kant i ljusare material för jag vet att allt katthår som kommer att samla sig där annars kommer bli väldigt synligt mot det mörka materialet. Det ger även en viss stabilitet till konstruktionen.


5: Låt kattis flytta in! 

Och lägg kanske en mysig filt därinne. Och dammsug om ditt golv ser ut som mitt. Eller skit i det och kolla på en serie istället.

1 kommentar:

  1. Alltså, åh! Detta kan vara bland det sötaste jag har sett! Älskar att Lily sitter i bakgrunden och tittar på medans du jobbar! <3<3<3

    SvaraRadera