onsdag 6 juli 2016

Sett i Köpenhamn


I tordags mötte jag upp min kille i Köpenhamn för ett par fina dagar där. Vi bodde i ett mysigt rum i en taklägenhet i Nørrebro som vi hyrde via Airbnb. Det ingick cyklar vilket var så himla bra! Det är verkligen så den här stan ses bäst. Så vi cyklade runt en del men gick också på: 
  • Taxa. Himla härlig restaurang/bar/café men supergod mat och go stämning. Låg precis på hörnet på samma gata vi borde så det var perfekt. 
  • Grød. Bra frukostställe med gröt. Jag och Jonatan pratade faktiskt för några år sedan om att man borde öppna en grötbar i Majorna och att det skulle bli en succé hos hipsters. Som alltid så förverkligas idéer av någon annan om man inte gör nåt av dem själv. Gött ställe anyways.
  • Glyptoteket. Museum nära Tivoli med många MÅNGA skulpturer men också målningar av franska och danska kändismålare. Vacker miljö och vissa av utställningarna var väldigt bra (särskilt den om arkeologiska fynd med skelett och den franska) men det är väldigt stort och väldigt mycket att ta in på ett besök. Rekommenderar att man fokuserar på något man är särskilt intresserad av. 
  • Papirøn. Pappersön med mattorg på. Det var svårt att välja men jag åt marockanskt och blev nöjd med det. Lite hetsigt ställe tyckte jag men värt ett besök om man gillar mat. 
  • Vester Vov Vov. Cafébiograf i Vesterbro som vi ramlade in och tog en öl på. Älskade det här stället. Det var nästan tomt när vi var där men riktigt charmigt.
Gröt på Grød.

Vester Vov Vov.

Den lille lille havfrue.

Köpt på Glyptoteket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar