söndag 6 mars 2016

Söndagsstillhet

Igår sådde jag årets första frön, och nu väntar gurka, tomat och chili på att växa upp ur jorden. Jag har jobbat extra långa dagar på jobbet den här veckan för att kompensera då jag jobbade lördag, och jag har varit lite stressad över att inte hinna så mina frön i tid, men nu känns det som om en tyngd har lyft från mitt bröst.
Odlingen är ju något som jag gör för att jag dels tycker att det är roligt, och dels för att jag bär på en dröm om att en dag vara självhushållande, och att lära mig vad som bör sås när är ju en del av det. Med det sagt känns det ändå rätt dumt att stressa upp sig över ett par frön som ska sås.
Idag har vädret ignorerat min vårlängtan, och det har istället fallit ett mestadels snöblandat regn hela dagen. Som kompensation för det högst bristfälliga vädret bestämde jag mig för att baka en kaka, eftersom att vi hade betydligt mindre mjöl hemma än vad jag trodde drygade jag ut med grahamsmjöl, vilket visade sig resultera i en oväntat god och saftig kaka.
Perfekt till dagens filmtittande med tillhörande stickning. Min Pop Spots sjal är snart klar och jag håller som bäst på att räkna ut hur många maskor jag behöver för att sticka den spetskant jag tänkt byta ut originalet mot.
Sockerkakan baserade jag på grundreceptet från boken Sockerkakor av Mia Öhrn och Claes Karlsson, med mina modifieringar blev receptet följande;

75 g mjölkfritt margarin
2 dl dinkelmjöl
1 dl grahamsmjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
9 msk aquafaba (kikärtsspad)
2 dl strösocker
1,5 dl sojamjölk
100 g mörk choklad
Mjölkfritt margarin + ströbröd till formen

Börja med att smälta margarinet, vispa aquafaba och socker tills det blir vitt och pösigt. Blanda ihop alla torra ingredienser, vispa ner dem tillsammans med mjölblandningen, margarinet och aquafaba/sockerblandningen till en slät smet. Hacka chokladen i bitar och vänd ner dem i smeten. Grädda på nedersta falsen på 175 grader i ca 40 minuter. Stjälp upp kakan på en tallrik, låt svalna en stund innan du lossar på formen.
Avnjutes gärna ihop med en kopp kaffe med en skvätt av Oatlys iKaffe i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar